A Fassi kifejlesztette Stabilitás Ellenőrző (FSC) rendszerét, amely különböző kivitelben érhető el, és speciálisan tervezték meg minden egyes daru típusra úgy, hogy az a 2006/42/EC irányelvnek megfeleljen és az alkalmazás összhangban legyen az EN 12999:2011 technikai alapkövetelményeivel. Ez azt igényli, hogy a daru emelési kapacitása legalább 1000 kg vagy a pedig a maximum emelési képességgel megegyező legyen, továbbá 40000 Nm felett a jármű stabilitás ellenőrzésének beillesztése a biztonsági funkcióba a túlterhelésgátló segítségével történik.
VIDEÓ
A Fassi volt az első, aki bemutatta az arányos letalpalási rendszert. Ezek a rendszerek modellenként és konfigurációnként különböznek. Különösen az S változat, amelyet a teljesen automatizált irányítás jellemez, valamint FX500 illetve FX800 túlterhelésgátlóval vannak felszerelve (1), továbbá rendelkeznek RCH vagy RCS rádió távvezérlővel (2), hidraulikus letalpalóval, amely egy teljesen új termék mérnöki és gyakorlati szempontból is.
Az új technológiai lehetőségek, az újítás és a szabályozások a fő összetevők, amelyek bemutatják a Fassi stabilitási rendszerének sarokköveit. Az elektronikus rendszer jelentősen javítja a daru ellenőrzési feltételeit, ennél fogva könnyebb használatot tesz lehetővé. A Fassi darukkal végzett munka esetén, biztos lehet abban, hogy a sokoldalú használat a legjobb emelési kapacitással van kombinálva.
Az FSC rendszer automatikusan korlátozza a daru működését, azon körülmények esetén, amelynél a stabilitást nem érzékeli megfelelőnek: az oldalirányú kitalpaló támaszok kinyúlása és a letalpaló munkahengerek pozícionálása esetén. Ez két eszközön keresztül valósul meg: (3) egyrészről a helyzetjeladókkal a letalpaló munkahengerekhez, másrészről a mikrokapcsolókkal (4), amelyek észlelik az oldalsó segéd letalpalók végállását. A kezelő minden részlet megfigyelésére képes. Az információk a daru helyzetére és használatára vonatkozóan, akkor jelennek meg a rádió kijelzőn (5) és a felhasználói panelen (6), amikor a daru elérte megfelelő stabilitást.

Az EN12999:2011 szabványnak megfelelően, minden Fassi darunál, ahol az oldalirányú kitalpaló támaszok manuálisan működtethetőek, kiemelten odafigyelnek a mechanikai biztonságra, valamint azoknál a daruknál, ahol hidraulikus a kitalpalás, a mechanikai megállást egy folyamatvezérelt szelep végzi. Az oldalirányú kitalpalók visszatérési állapotának irányítását periférikus szenzorok felügyelik, vizuális- és hangjelzést küldve a vezető fülkében elhelyezett kijelző panelhez, hogy teljesen vissza vannak húzva a kitalpalók. A daru vezérlése, valamint a daru használatának állapota könnyen és gyorsan leolvasható a távirányító kijelzőjéről (5) és a daru vezérlőpaneljéről (6), valamint láthatjuk a túlterhelésgátló berendezés aktiválási szintjét a jármű mindkét oldalirányában. Az oldalérzékelőre vonatkozó jelző tábla a nyomógombos távirányító panelhez és a kitalpaló disztribútorhoz közel van rögzítve.

 

A kezelő számára a daru irányítását megkönnyíti, hogy a rádió távirányító kijelzőjéről (5), valamint a felhasználói kijelzőről (6) könnyen és gyorsan le lehet olvasni túlterhelésgátló aktivációs szintjeit a jármű két oldalsó munkaterületére vonatkozóan.

Az FSC/S verzióra vonatkozóan, az oldalirányú kitalpaló támaszok működési pozíciójától, valamint a darutest szögkitérésétől függően, egy automatika a daru teljesítményének megfelelően csökkenti a működési sebességet és aktiválja a túlterhelésgátló berendezést.

Más rendszerekkel összehasonlítva, a Fassi FSC/S verziója egy sokkal kimunkáltabb biztonsági kezelési rendszert mutat be: dupla stabilizációs ellenőrzést hajt végre azáltal, hogy a letalpalók oldalsó támaszai és a (7) billenésérzékelő meg vannak erősítve, köszönhetően a dupla XY tengellyel rendelkező billenés érzékelő szenzornak.
Az egészet nézve, a rendszer nagyon sokoldalú, valamint mindig előnyben részesíti és biztosítja a legmagasabb teljesítményt, mindezt a legmagasabb fokú irányítás mellett.

Opcióként érhető el, azokon a modelleken, amelyek FX500 illetve FX800-as túlterhelésgátlóval, RCH/RCS rádió távvezérléssel és hidraulikusan kitolható talpalókkal rendelkeznek. A rendszer jobb és bal oldali munkaterületet különböztet meg és automatikusan vezérli a túlterhelésgátlót két területen: a fülke illetve a járműtest felett. Mindkét szektor esetén a túlterhelésgátló magától kezd el működni, és a letalpalók helyzetétől függően (zárt, részlegesen kitolt, illetve teljesen kitolt) szabályozza az emelési műveletet. Ezen felül, a billenésérzékelő, amely a daru vízszintes pozícióját méri a alaptest dőlési szögére vonatkozóan, egy dinamikus szoftver segítségével működik, amely szabályozza a daru teljesítményét és ügyel a munkakörülményekre, tekintettel arra a szektorra, ahol a daru éppen van, valamint a letalpalók helyzetére/kinyúlására és a daru alapjának dőlésére.
Amikor a letalpalók nincsenek teljesen kitolva, a túlterhelésgátló aktiválási nyomása átszámítódik, lecsökken és a daru gém pozíciójához képest csökkenhet a munka sebesség. Másrészről, a külön keresztgerenda irányítja a teljesen kitolt, összecsukott vagy részlegesen kitolt letalpalókat, ha a keresztgerenda dupla oldalsó toldattal rendelkezik.

Az FSC/M rendszer az F50A active/e-active modelltől az F275A e-active modellekig vehető igénybe. Ez a rendszer azokon a darukon érhető el, amelyek FX500 vagy FX800-as túlterhelésgátlóval felszereltek. Jellemzője, hogy érzékeli a jármű jobb és bal oldali munkaterületeit, valamint irányítja a túlterhelésgátló a két munkaterületen (a járműtest felett maximális kapacitással, a fülke felett pedig csökkentett kapacitással dolgozik a daru).

Két (M1 verzió) illetve három (M2 verzió) különböző szinten működik a túlterhelésgátló a letalpalók toldatainak helyzetének megfelelően.
M1 esetén lehetőség van a jármű mellett történő letalpalásra, ekkor csökkentett emelőképesség (L1 szabályozási szint) érhető el és amíg nem húzzuk ki teljesen a letalpalókat, addig ezen a csökkentett emelőképességen használható a daru. A letalpalókat teljesen kihúzva aktiválódik az L3 szabályozási szint, aminél a daru teljes emelőkapacitása használható.

Amennyiben a daru letalpaló gerendája két tagból áll, lehetőség van az FSC M2 verzió választására. Ebben az esetben a következő szabályozási szintek érhetők el:
L1 szabályozási szint (csökkentett emelőképesség) érhető el a jármű mellett történő letalpalás esetén.
L2 szabályozási szint (közepes emelőképesség) érhető el az 1. letalpaló tag teljes kitolását követően.
L3 szabályozási szint érhető el a 2. letalpaló tag teljes kitolását követően.

Az FSC/L rendszer azoknál a modelleknél vehető igénybe, amelyek vagy hidraulikus HO rendszerrel, vagy pedig elektronikus FX túlterhelésgátlóval vannak felszerelve. Ez a rendszer nem tartalmazza a munka zónák megkülönböztetését, ezáltal a bal és jobb oldali munkaterületek megkülönböztetését a járműre vonatkozóan. A rendszer ellenőrzi az kitalpalók kinyúlását (a darut, illetve ha szükséges külön a keresztgerendát is) és letalpaló munkahenger megfelelő elhelyezését. A daru csak akkor használható, ha a talpalók teljesen ki vannak tolva mindkét oldalon és a munkahenger érintkezik a talajjal.